درکوچه های فرهنگ

انسان شناسی

درکوچه های فرهنگ

انسان شناسی

تازه های کتاب

 

 

«معماری به زبان کلاسیک» 


«معماری به زبان کلاسیک» نوشته جان سامرسون با ترجمه علی‌محمد سادات‌افسری از سوی نشر نیلوفر در ۲۲۰۰ نسخه منتشر شده است.  


این کتاب بخشی از مجموعه‌ای است که به طور منظم منتشر خواهد شد و قصد دارد اندیشه‌ها و تجربه‌های فراچنگ آمده در درازنای قرون را از رهگذر روند غنابخشیدن به محیط کار و زندگی روزمره انسان، از خلال ترجمه کتاب‌های تراز اول در دسترس علاقمندان قرار دهد.
مترجم در مقدمه کتاب نوشته است که «تمام دغدغه این گفتارهای کوتاه شش‌گانه را می‌توان به طور خلاصه پاسخ مشروط به پرسش زیر دانست: اگر شناخت هنر و معماری و به تبع آن آفرینش هنری و طراحی پروژه نیاز به سیر تطور تاریخی دارد، چگونه می‌توان شرح تجربه‌های نو به نو در گذر زمان عالم معماری را از زبان خود معمار شنید؟»


«معماری به زبان کلاسیک» به فصول «عناصر بنیادین کلاسیک‌گری»، «دستور زبان عصر باستان»، «زبانشناسی سده شانزدهم»، «بلاغت باروک»، «در پرتو مشعل خرد و باستان‌شناسی» و «نفوذ کلاسیک در شئون مدرن» تقسیم شده است.
در بخشی از کتاب آمده است: «چه بلایی بر سر زبان معماری آمده است؟ عموما می‌پندارند نهضت مدرن آن را به خاک سپرد و البته پر بیراه هم نمی‌روند. یکی از جانانه‌ترین اعتقادات مدرنیست‌ها که در نخستین دهه سده بیستم در وین صورت بندی شد، تزئینات به مثابه جنایت است. معماری عصر جدید باید خود را از شر تزئینات خلاص کند.» 


نویسنده افزوده است: «بناهای زمان آینده باید به یمن چیدمان موزون با آنچه عملکرد و ساختار از آنان می‌طلبد، نظرها را جلب کنند و نه بیشتر. این جد و جهد پرشور در زمان خود بسیار بااهمیت قلمداد شد و کماکان یکی از ارکان منفک نشدنی نهضت مدرن را تشکیل می‌دهد که نمی‌توان به سادگی به عنوان یک ایمان نخ‌نما و خشکه‌مقدسانه آن را از سر باز کرد.» 


قیمت این کتاب، ۵۵۰۰ تومان است. 

 

به نقل از رادیو زمانه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد