خانواده های ایرانی باز تولید نمی شوند

 . خانواده های ایرانی باز تولید نمی شوند واین یعنی تغییر درساختار آینده ی جامعه  ، چرا که خانواده مهم ترین و کوچکترین نهاد جامعه است و همه چیز از همین نهاد کم تر از4 نفره وحداکثر6 نفره شروع می شود .(البته این تعداد نفرا ت در خانواده  تا زمانیست که تنظیم خانوده ی جدید بعضی ها اجرا نشه!!!!!!)

نمودهایی در خانواده های  امروزی مشاهده می شود که متفاوت با خانواده های سنتی ایرانی است. در این خانواده های جدید  نشانه هایی از زنانه شدن و فرزند سالاری مشاهده می شود.

در خانواده های سنتی ایرانی تنها کسی که اقتدار در خانواده را در دست داشت مرد بود اما امروزه مردان در خانواده نقش حاشیه ای پیدا کرده اند . مردان در خانواده های امروزی نقششان از سرپرست بودن به بخش تدارکات تغییر کرده است.

خرید لوازم خانه، چیدن دکوراسیون و نشان دادن الگوی مصرف و توزیع ثروت در خانواده بر اساس سلیقه ی زنان است و مردان تنها وظیفه ی تامین هزینه های مربوط به آن را دارند..

با یک پرسش ساده از فرزندان می توان به این مسئله پی برد که روابط خانوادگی خانواده ها به کدام سمت می رود .به سمت طایفه ی مادری می رود و فرزندان با خانواده ی مادری بیشتر احساس نزدیکی می کنند.

از تغییرات جدید دیگر خانواده های ایرانی فرزند سالاری است .فرزندان می دانند که چگونه با تحت تاثیر قرار دادن احساسات والدین ، خواسته های خود را در اولویت خواسته ها و نیاز های خانواده قرار دهند .

 از نظر من کوتاه آمدن والدین در برآوره کردن نیاز های فرزندان به خاطر ترس از کمرنگ شدن نقششان به عنوان والدین است..والدین با در اولویت قرار دادن خواسته های فرزندان در برابر تغییراتی که از اهمیت والدین در نگاه فرزندان می کاهد مقاومت می کنند .والدین با پررنگ کردن نقش اقتصادی خود ،نقش خود را به عنوان سرپرست فرزندان حفظ می کنند.نمونه ی بارز آن نقش اقتصادی خانواده در مراسم خواستگاری است .دیگر خانواده به عنوان سرپرست و یا برای نشان دادن  حیثیت  و اصل و نسب خانوادگی دراین مراسم شرکت نمی کنند بلکه حضورآنها نمادین و بیشتر نقش اقتصادی آنها در رابطه با فرزندانشان  در این مراسم مطرح است.

 

دانشجوها به این همایشها برییییید

چند روز پیش همایشی در رابطه بادستاوردها وچالش های جامعه شناسی در دانشکده علوم اجتماعی تهران تشکیل شده بود و ظاهرا برنامه ی مهمی بوده که هر دو سال یه بار هم تشکیل میشده .

یکی از بچه ها که رفته بود می گفت اساتید بیشتر از دانشجوها به این همایش اومده بودندو از من گله مند بودکه چرا نرفتم .من هم کلی عذرو بهونه آوردم ولی بعدش که فکر کردم دیدم من آدمی ام که اگه یه چیزی رو بخوام به خاطرش تا قله ی قاف ام میرم  و زمین و آسمونو بهم میریزم تا به چیزی که می خوام برسم ولی با آوردن این همه بهونه برای نرفتن به همایشی به این مهمی فهمیدم که رشته ام انقدرها هم برام مهم نیست یعنی انقدر بهش علاقه مند نشدم که به خاطرش تا دانشکده علوم اجتماعی تهران برم. 

این جوری میشه که وقتی از آدم می پرسند بالاخره گرایش مورد علاقه ات رو در این رشته پیدا کردی یا نه؟ جوابی براش نداری چون جوابش تو همین همایشها و جلسات که من نمیرم.

پ.ن :حالااگه شما هم به بهانه های مختلف نتونستید به این همایش برید می تونید گفت و گو های اساتید را در لینک زیر مشاهده کنید

http://www.isa.org.ir/node/2354

رونمایی از "چهار چهارشنبه در یک کلاه‌گیس"

رونمایی از "چهار چهارشنبه در یک کلاه‌گیس"

اولین کتاب بهاره رهنما با عنوان "چهار چهارشنبه در یک کلاه‌گیس" رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سلسله جلسات ادبی "رنگ واژه" مجموعه داستان بهاره رهنما نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون تحت عنوان "چهار چهارشنبه در یک کلاه‌گیس" رونمایی می‌شود.

جلسه رونمایی از این کتاب با حضور اهالی سینما و ادبیات برگزار می‌شود.

این نشست ساعت 17 روز شنبه هفته آینده (4 مهرماه) در آتلیه نقاشی علیرضا مجابی (م آذرفر) واقع در ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیه، برج طلا، طبقه هفتم، واحد دو برگزار می‌شود

منبع :مهر

وقتی جامعه شناسان در خدمت جامعه نیستند!

 

 

حتما تا الان فهمیدید که قراره ما دانشجوهای جامعه شناسی چه جور کتاب هایی را بخونیم.

کتاب هایی که تماما افکار و ایده های روشنفکران و جامعه شناسان اون ور آبی است که متاسفانه یا خوشبختانه حتی در کشورهای خودشون هم منسوخ شده است.

ایده هایی که آن قدر قدیمی و کهنه هستند که مجبوریم اول از یک تاریخ چه ی طولانی شروع کنیم و برسیم به تئوری هایی که پر است از چیزهایی که ما هیچی نمیفهمیم ازشون!!!!

اسم رشته ی ما جامعه شناسی است اما تا حالا چقدر جامعه ی خودمون را تو کتاب هایی که میخونیم و درسهایی که گذروندیم دیدیم؟!

یک زمانی فکر میکردیم رشته ی جامعه شناسی یعنی آن قدر جذاب هست که بشود کتاب را آیینه ای از جامعه ی خودمون ببینیم . اما چی شد؟!

به ما گفتند هر جامعه شناسی باید به تحلیل همون جامعه ای بپردازد که در آن بزرگ شده و درس خونده اما الان یک سوال مطرح میشود :

تکلیف ما چیه که درس های ما را جامعه شناسان غربی صد سال پیش ارائه میدهند که هیچی از ایران و اوضاع ایران نمیدانستند و نمیدانند و بعد از ما میخواهند طبق همین تئوری ها موضوعات موجود در جامعه ی خودمون را تحلیل کنیم؟

یک نگاه به کتاب هایی که خوندیم و قراره بخونیم بندازید!

واقعا میشود این کتاب ها را برای دانشجوهای جامعه شناسی ایران مفید دانست؟

سهم ایران و جامعه ی ایرانی توی این کتاب ها کجاست؟

اوضاع جامعه ی ایران را چه به این کتاب ها؟

این ها برای جامعه ی خودشون و زمان خودشون بوده ، نه جامعه ی ما ، نه کشور ما.

از این دم میزنیم که دانشجوی جامعه شناسی هستیم ، اما چه دانشجویی که از جامعه ی خودمون فقط تحلیل های شخصی داریم و این تحلیل ها را از طریق کتاب ها به دست نیاوردیم؟!

داریم میشویم مثل آدم هایی که توی اتاق های دربسته فقط یک سری جمله حفظ میکنند و بعد بدون کمترین اطلاعاتی نسبت به بیرون از اتاق ، درباره ی آنچه بیرون اتفاق میافتد حرف میزنند.

نه! قرار نبود این طوری باشد. به ما نگفته بودند قراره تراکتوری باشیم برای بلعیدن اندیشه هایی که به ما ربطی ندارد و به کارمون نمیاد.

حتما بعد از فارغ التحصیلی توی این رشته بادی به غبغب می اندازیم و میگوییم جامعه شناسیم و مثل بقیه میشینیم و با حرف های دشوار و دهن پرکن از اوضاع جامعه ی ایران حرف میزنیم . تا همه کیف کنند از اطلاعات ما و برامون کف بزنند به خاطر حرف هایی که خودمون هم ازشون چیزی سر در نمی آوریم!!

به چه درد جامعه و مردم میخورد؟!

پس این همه جامعه شناس که فارغ التحصیل میشوند چرا دست به کار نمیشوند؟!

چرا ایده ای نمیدهند؟!

چرا به فکر زندگی شخصی خودشون هستند؟!

فقط توی دوران دانشجویی داد و فریاد میکنند و بعد یا ازدواج میکنند یا به یاد این دوران لبخند میزنند.عجب جامعه شناسانی!!!

چرا باید نشخوار کننده ی افکار و ایده های منسوخ دیگران باشیم ؟!

 

مقاله (ماهواره و فرهنگ ایرانی )

اگر یه زمانی تو مدرسه می نشستیم راجع به سریالهای تلویزیونی خودمون حرف میزدیم ولی حالا دیگه حتی جومونگ هم ترجیح میدیم از شبکه های ماهواره ای ببینیم  . اگر آپارتمان نشین باشید حتما رو پشت بوم خونتون  10، 20 تایی ماهواره هست  .

ماهواره رسانه ای شده که به هیچ وجه گریزی ازش نیست. اگر در یک دوره ای ماهواره ها رو از پشت بومها جمع می کردند حالا دیش هایی اومده که توی خونه وصل میشه و حتما پس فردا ، جیبیش هم میاد. فعلا  تنها کاری که برای مبارزه با تهاجم فرهنگی ماهواره از دست کسانی که نگران  نابودی فرهنگ های قومی و ملی ما هستند بر میاد ،  پارازیت انداختن هاست .اونم نه توی همه ی محله ها.

پارازیت انداختن ها هم یه روزی تموم میشه و ما باید این مسئله رو قبول کنیم که مشکل از خود ماهاست.ما که ادعامون میشه  ما ایرانی ها فرهنگ غنی داریم ،  پس چرا انقدر از تهاجم فرهنگی غربی ها می ترسیم .چرا وقتی فناوری ماهواره وارد کشور ما شد ما با فرهنگ ایرانی خودمون از اون استفاده نکردیم ؟ چرا وقتی روبروی این صفحه ی جادویی میشینیم همه ی فرهنگ و اصلیت خودمون رو فراموش می کنیم ؟

ما به فرهنگ غربی گرایش پیدا می کنیم چون فرهنگ ایرانی به خوبی در ما درونی نشده و برای حفظ  فرهنگ های قومی و ملی ما  مثل شرکت های آمریکایی  سرمایه گذاری نکردندو و تبلیغاتی  صورت  نگرفته  .ما فقط  وقتی تیم ملی مون بعد از صدو بیست و سال میره جام جهانی و یه وقت هایی هم نمیره و میگیم قربون همون تیم چلسی و منچستر ، یادمون میاد که ایرانی هستیم و ایرانی بودنمون بهمون گوشزد میشه.

 ما به یاد آوری ارزشهای فرهنگی از طریق ساخت برنامه های تلویزیونی  و تبلیغات احتیاج داریم و با گنجاندن فرهنگ های قومی و ملی در کتاب های درسی می تونیم بقاء فرهنگ ایرانی رو تضمین کنیم وبه خاطر ترس از  نابودی فرهنگ ایرانی قدرت انتخاب رو از مردم نگیریم و بگذاریم خودشون با رجوع به ارزشهای فرهنگی  که به خوبی در آنها درونی شده  انتخاب کنند .

 پ.ن : به نظر شما داشجویان عزیز ، در استفاده از فناوری های جدید(ماهواره ، ام ام اس و...) چه راه کارها و پیشگیری هایی را می توان پیشنهاد کرد  تا به ارزشهای  فرهنگ ایرانی لطمه وارد نشود و ما دچار غرب زدگی نشویم  ؟

دموکراسی یا استبداد؟!

زمانی مردم برای رسیدن به یک زندگی آسوده و به دور از استبداد و زور فریاد برمی آوردند و به دلیل همین اعتراضات حتی جان خود را نیز از دست می دادند اما از پا نمی نشستند و به اعتراض خود ادامه می دادند ُ تا اینکه توانستند حکومت استبدادی ان زمان را براندازند و به آرامش برسند ُ اما امروز به وضوح می بینیم که نه تنها استبداد از بین یرفته بلکه به نوعی دیگر بر کشورمان رخنه کرده و بر جامعه حاکم شده و دموکراسی تنها ُ کلمه ایست برای فریب دادن مردم !!!

آقای شاملو شاعر نامی کشورمان درمورد استبداد دوران یش از انقلاب شعری سروده اند که اکنون در شرایط فعلی جامعه معنای آن را به طور کامل می توان احساس کرد .

کوچه

دهلیزی لاینقطع

درمیان دو دیوار ،

و خلوتی که به سنگینی

چون یری عصاکش از دهلیز سکوت می گذرد .

و آن گاه

آفتاب و سایه ای منکسر ،

نگران و منکسر .

خانه ها

خانه خانه ها .

مردمی و فریادی از فراز :

شهر شطرنجی !

شهر شطرنجی !

دو دیوار و دهلیز سکوت .

و آن گاه

سایه ای از زوال آفتاب دم می زند .

مردمی ، و فریادی از اعماق

مهره نیستیم !

ما مهره نیستیم !

اطلاعیه ( عقل و بحث)

عقل و بحث

کتاب «عقل و بحث» اثری است برای آموختن روش‌های تفکر نقادانه که در آن به دقت اما با ایجاز و اختصار مباحث گوناگونی در حوزه‌های فلسفه و منطق جدید مطرح می‌شود و خواننده‌ی علاقه‌مند می‌تواند با تامل در آن و صرف وقت برای انجام تمرین‌ها ورزیدگی‌ ذهنی خود را افزایش دهد.

نشست‌هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه دهم شهریور ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «عقل و بحث، اشاراتی در تفکر نقادانه» نوشته‌‌ی پیتر تامس گیج با ترجمه‌ی فاطمه ولیانی اختصاص دارد که با حضور هومن پناهنده، حسین شیخ‌رضایی و فاطمه ولیانی برگزار می‌شود.

این نشست در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید‌بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم، پلاک ۸ برگزار می‌شود. ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

منبع :خوابگرد

دا

 

دا خاطرات دختری هفده ساله است که اصلیتی کرد دارد ولی در خرمشهر زندگی میکرده، خانم سیده زهرا حسینی همان دختر است که در زمان حمله ی عراق به ایران تنها هفده سال داشته است اما شاید به دلیل عشق به ایران و وطن پرستی سرشار از خلوص حاضر به ترک خرمشهر و نجات جان خود نشد. سیده زهرا از همان روز اول حمله با کار در غسالخانه و شست و شو و کفن ودفن مرده ها به همه نشان داد که زنان و دختران هم  در دفاع از ایران باید تلاش کنند.

شستن مرده هایی که بیش تر اوقات متلاشی شده اند و دفن و کفن آنها کار را به جایی میرساند که سیده زهرا جسد پدرش را هم که در خط مقدم خرمشهر به شهادت رسیده بود را با دستان خود دفن کند، و بعد از چند روز جسد برادر نوزده  ساله خود را که از بیمارستانی در تهران فرار کرده بود تا از شهر دفاع کند را هم دفن کند.

سیده زهرا اسلحه هم دست می گیرد و همراه چند دختر دیگر به خط مقدم میروند و در حالی که تنها چند متر با توپخانه ی دشمن فاصله داشتند سعی میکنند گمرک را که به دست عراقی ها افتاده بود را پس بگیرند.

او در هفده سالگی به اتاق جنگ هم راه پیدا میکند و با فرماندهان جنگ و همین طور شهید چمران صحبت میکند و وضع اسفناک خرمشهر را به گوش آنها میرساند.

جمع آوری تکه های بدن و مغز و دست و پای شهدا کاری بود که سیده زهرا با خلوص تمام انجام میداد و این در حالی بود که مردان روی برمی گرداند و همگی به شجاعت این دختر نوجوان غبطه میخوردند .

او حتی تا مرز قطع نخاع و فلجی هم پیش میرود ولی این ها همه او را از دفاع بازنمیدارد.

سیده زهرا حسینی در حال حاضر از قسمت کمر و بازو جانباز است و البته این ها در مقابل آسیب روحی و روانی که او متحمل شده است هیچ به حساب می آید.

اما خودش از این موضوع راضی است زیرا به بیان خودش در مقابل وجدان و مردم ایران سربلند است.

هنرمندان از دا می گویند

«مینو فرشچی»فیلمنامه نویس و بازیگر،ضمن تشکر از راوی و نویسنده کتاب دا گفت:«اگر این کتاب را نخوانده بودم بخش مهمی از جنگ را حس نمی کردم.قبل از خواندن این کتاب نمی توانستم تصور کنم که مردم خرمشهر چه روزهای عجیبی را تجربه کرده اند.کتاب مثل فیلم بود.در آن روزها که 700فیلمنامه جشنواره ای را داوری می کردم،دلم می خواست آن فیلمنامه ها را بسوزانم و بیشتر فرصت داشته باشم این کتاب را بخوانم.»

همچنین «رویا تیموریان»بازیگر سینما وتئاتر و «تهمینه میلانی»کارگردان سینما نیز یادداشت هایی در مورد کتاب دا ارسال کرده بودند که توسط مینو فرشچی قرائت شد.

رویا تیموریان در بخشی از یادداشت خود آورده است:«به گفته بزرگی،رنج روح آدمی را بزرگ می کند.ولی رنج شما فرا تر از توان آدمی است،موهبتی که شامل هرکس نمی شود.به شما حسادت کردم چرا که امروز جهان شما فرا تر و بزرگ تر از آن است که ما در زندگی هر روزه دوره می کنیم.»


تهمینه میلانی نیز در بخشی از یادداشت خود می نویسد:«آرمان گرایی بخشی از یک نسل در این کتاب به خوبی بیان شده و ارتباط عمیقی با خواننده برقرار می کند.پیشنهاد می کنم این کتاب مورد مطالعه نسل جوان ما که اغلب فاصله بعیدی با آرمان گرایی دارند،قرار گیرد،تا شاید پلی باشد برای ارتباط بیشتر و بهتر با نسل پیشین خود.»


در ادامه،کوروش سلیمانی،بازیگر سینما و تلویزیون،به صحبت در مورد کتاب دا پرداخت:«بعد از خواندن این کتاب احساس کردم خدا خودش خوب می دانست چطور اتفاقات دوره دفاع مقدس را حفظ کند.توصیه ای که به دوستان هم سن و سالم دارم این است که این کتاب را بخوانند.سعی می کنم یک مبلّغ برای این کتاب باشم.با خواندن این کتاب با آن که گوشه هایی از جنگ را حس کرده بودم،اما احساس کردم چیزی از جنگ ندیده ام.توانایی مثال زدنی یک نوجوان دختر باید تبدیل به فیلم شود و این اثر نشان خواهد داد که دختران و زنان ایرانی چه توانایی هایی دارند که در آن چنان روزهایی دیده می شود.»

پ.ن:  سعی کنید حتما این کتاب را بخونید ،مخصوصا آقایون را مجبور کنید بخونند، اون وقت نسبت به زن ها و حتی دختر ها دیدشون عوض میشه.

مقاله (هویت ثبت نشده ی دوجنسی ها )

هویت ثبت نشده ی دوجنسی ها

دختر یا پسر بودن ، ابتدایی ترین هویتی است که از بدو تولد به فرد داده می شود وهمین ابتدایی ترین هویت که از روی اندام جنسی و بدن فرد تعیین می شود دیگر هویت هایی را که در آینده از سوی جامعه به فرد داده می شود(مادر بودن ، پدر بودن و..) را تحت تاثیر قرار می دهد .نقش ها و پایگاه های  اجتماعی و منزلت فرد با توجه به داشتن اندام جنسی زنانه یا مردانه تحت تاثیرقرار می گیرد و بدن فرد است که زندگی او را جهت می دهد.

یک زن با داشتن تمام اندام های جنسی زنانه زن تلقی می شود و مرد بودن نیزچنین است، اما کسانی هستند که از روی اندام های جنسی و بدن آنها نمی توان یکی از هویت های  زن یا مرد  را برای آنها تعیین کرد.دوجنسی هایی که به خاطر داشتن علائم جنسی زنانه و مردانه با هم ، مورد طرد جامعه قرار می گیرند.

 در بعضی جوامع تشکیل نهاد خانواده که از مهم ترین و ابتدایی ترین نهاد هاست فقط با حضور یک فرد با ویژگی های جنسی زنانه ویک مرد با ویژگی های جنسی مردانه مورد قبول است واز نظر آنها دو جنسی هایی که هر دو ویژگی  را دارا هستند نظم موجود در تشکیل خانواده را برهم می زنند و از آنجایی که یک فرد دو جنسی نمی تواند نقش هایی راکه  جامعه برای زن یا مرد در نظر گرفته را ایفا کند و دارای پایگاه های اجتماعی گردد ونیزهویتی به نام دوجنسی بودن مورد پذیرش نمی باشد جامعه بدن انها را مجبور به اصلاح می کند ودو جنسی هایی که از وضعیت خود راضی هستند و با اصلاح جنسیت است که آنها دچار مشکل می شوند مجبور هستند که برای ادامه ی زندگی ومورد قبول واقع شدن در جامعه  یکی از دو جنس زن یا مرد را انتخاب کنند تا بتوانند دارای هویتی گردند که دیگر هویت ها وابسته به آن است.

اطلاعیه (دوره های آموزشی شهر کتاب در پاییز ۸۸)

دوره های آموزشی شهر کتاب در پاییز ۸۸

۱) مبانی زبان‌شناسی و ساخت زبان فارسی
تحولات بسیار زبان‌شناسی در یک قرن اخیر، آن را پیشرو همه‌ی علوم انسانی قرار داده است. از این رو، آشنایی با مبانی این علم برای همه‌ی دانشوران و پژوهشگران لازم و بلکه ضروری است. زبان، این خصیصه‌ی ممیز انسان از دیگر جانوران، چیست؟ از چه ساخته شده است و چگونه عمل می‌کند؟ زبان‌شناسی چه راه‌های تازه‌ای برای شناخت بهتر و کاربرد آسان‌تر زبان فارسی گشوده است؟ مترجمان و ویراستاران چگونه می‌توانند از دستاوردهای زبان‌شناسی در پیشبرد کار خود استفاده کنند؟

استاد «ابوالحسن نجفی» در دوره‌ی آموزشی «مبانی زبان‌شناسی و ساخت زبان فارسی» به تفصیل به توضیح پرسش‌های طرح شده، می‌پردازد. این دوره‌ی آموزشی در روزهای یک‌شنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ برگزار می‌شود و آغاز آن از ۱۲ مهرماه خواهد بود.

۲) نشانه‌شناسی ادبیات
هم‌چنین، مرکز فرهنگی شهرکتاب دوره‌ی آموزشی «نشانه‌شناسی ادبیات» را زیر نظر دکتر فرزان سجودی برگزار می‌کند. در این دوره‌ مباحثی چون مبانی نشانه‌شناسی، كاربرد نشانه‌شناسي در مطالعات ادبي، تاريخ نشانه‌شناسي ادبيات، مفهوم متن، متن و رمزگان، نشانه‌شناسي خواندن، وجه شمايلي در ادبيات، جهان‌هاي داستاني، ادبيات در حكم بازنمايي، تفسير و تاليف بررسی خواهد شد.

این دوره‌‌ی آموزشی روزهای شنبه ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود و آغاز آن از یازدهم مهرماه خواهد بود.

علاقه‌مندان به حضور در هر یک از این دوره‌ها، فقط تا هفتم شهریور ماه فرصت دارند برای ثبت‌نام در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، پلاک ۸ مراجعه کنند.  بدیهی‌ ست اولویت با کسانی ست که زودتر نسبت به ثبت‌نام قطعی خود اقدام کنند. پس از تکمیل ظرفیت هر دوره، از پذیرش افراد جدید معذوریم.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ی ۸۸۷۲۳۳۱۶ تماس بگیرید

منبع :خوابگرد

به بهانه ی آمدن جومونگ به ایران

این روزها که تب جومونگ بین مردم ایران دیده میشود ،  اقدام به موقع شرکت (ال جی) من را به فکر انداخت که ای کاش ما هم از این کره ای ها درس میگرفتیم.

نه! اصلا منظورم سیاسی نیست . خودمون را میگویم. ظریفی میگفت وقتی به کسی اشاره میکنی و اون را مورد اتهام قرار میدهی در واقع سه انگشتت را به طرف خودت گرفتی !

بدون حرف میروم سر مطالبی که به ذهنم رسید:

1.کشور کره ی جنوبی کشور خیلی کوچکی است که به دلیل فرهنگ و موقعیت خود همیشه در حال نزاع و جنگ بوده ، حالا به هر شکلی! و البته این کشور در حال حاضر از کشورهای صنعتی محسوب میشود یعنی اگر گذارتون به این کشور افتاد ، باورتون نمیشه که هنوز این مردم به سنت هاشون این قدر پایبند باشند . ولی در صنعت سینمای این کشور در کنار فیلم هایی که نشان از سطح بالای صنعت و پیشرفت در این کشوراست به همان اندازه و حتی در بسیاری مواقع بیشتر از آن به سنت ها و تاریخ کشورشان هم اهمیت میدهند، و فیلم های بسیار زیادی در این زمینه میسازند که فروش خیلی زیادی هم دارد.

2.شرکت ال جی را هم حتما میشناسید؟!! بله این شرکت هم از شرکت های موفق کره ای است که توی سالهای اخیر در ایران هم فعالیت زیادی داشته. این شرکت بود که از جومونگ دعوت کرد تا به ایران بیاد و ببیند که چقدر در ایران طرفدار دارد.

داستان اینه که ایران قانون منع تبلیغ برای شرکت های خارجی را صادر کرد البته بهتراست بگوییم محدود کرده . شرکت ال جی هم مثل همه ی کره ای ها فرصت طلایی را از دست نداد و وقتی دید ایرانی ها به سریال جومونگ علاقه نشان دادند ، با دعوت از نقش اول این سریال درهای جدیدی را در دنیای تبلیغات در ایران برای خودش باز کرد.حتما بیلبوردهای تبلیغاتی این شرکت را دیدید که در سطح شهر با جومونگ آراسته شده!  

 

نکته این جاست که باید الگو قرار داد. این که کره ی جنوبی چندین سال پیش با شعار بیرون کردن غربی ها و به دست گرفتن زمام کشور به دست خودشون توانسته به این سطح برسه و هنوز هم بر سنت های کشورشان تاکید فراوان دارند تلنگری است به ما که اولا چرا هنوز برخی از مردم چشم امیدشان به غربی هاست و دوم این که هنوز راهی را نرفته تلاش زیادی میکنیم تا سنت های خودمون را فراموش کنیم! دوست داریم غیر از آن چیزی که پدرها و مادرهای ما زندگی کردند زندگی کنیم.

و نکته ی دیگر این که ای کاش کمی از این فرصت طلبی مثبت کره ای ها را ما داشتیم و از وقت ها و فرصت های پیش آمده استفاده میکردیم . تلاش بی وقفه و استفاده از روش های نوین و صد البته افکار خلاقانه درس هایی است که میشود از این چشم بادامی های ریزه میزه گرفت.

پ.ن: به امید این که یک روز از بازیگرهای ایرانی دعوت بشود تا به کشورهای دیگر بروند و هوادارهای بین المللی خود را ببینند.

پ.ن: لطف میکنید اگر شما هم به این متن چیزهایی اضافه کنید که به ذهن من نرسیده.

انتشار درسی درباره درس پیر بوردیو

انتشار درسی درباره درس پیر بوردیو

کتاب «درسی درباره درس» پیر بوردیو با ترجمه ناصر فکوهی به وسیله نشر نی منتشر شد. این کتاب درس افتتاحیه پیر بوردیو در کلژ دو فرانس پس از انتخاب او برای کرسی جامعه شناسی این  نهاد دانشگاهی است. در این درس، بوردیو تلاش می کند با زبان خاص خود و برای همکارانش در کلژ دو فرانس، پنداره خود را از جامعه شناسی  در معنای عام آن یعنی علوم اجتماعی و رسالتی را که برای این علم قائل است به بیان در آورد.  این کتاب همچنین شامل کلید واژگان  بوردیو یعنی مفاهیم اساسی جامعه شناسی بوردیو بر اساس گزیده هایی از کتاب هایش و  چند مصاحبه از وی نیز هست.
نشر نی، سه کتاب دیگر از ناصر فکوهی را در دست انتشار دارد: کتاب «انسان شناسی» نوشته مارک اوژه و ژان پیر کولن(ترجمه)؛ کتاب « انسان شناسی شناختی و تاملات فرهنگی»(ترجمه و تالیف) و کتاب «دائره المعارف انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی» (ترجمه و سر ویراستاری ترجمه گروهی). دو کتاب نخست، مجوز ارشاد را دریافت کرده اند و در انتظار  چاپ هستند و کتاب سوم پس از پایان ترجمه در کتاب «درسی درباره درس» پیر بوردیو با ترجمه ناصر فکوهی به وسیله نشر نی منتشر شد. این کتاب درس افتتاحیه پیر بوردیو در کلژ دو فرانس پس از انتخاب او برای کرسی جامعه شناسی این  نهاد دانشگاهی است. در این درس، بوردیو تلاش می کند با زبان خاص خود و برای همکارانش در کلژ دو فرانس، پنداره خود را از جامعه شناسی  در معنای عام آن یعنی علوم اجتماعی و رسالتی را که برای این علم قائل است به بیان در آورد.  این کتاب همچنین شامل کلید واژگان  بوردیو یعنی مفاهیم اساسی جامعه شناسی بوردیو بر اساس گزیده هایی از کتاب هایش و  چند مصاحبه از وی نیز هست.
نشر نی، سه کتاب دیگر از ناصر فکوهی را در دست انتشار دارد: کتاب «انسان شناسی» نوشته مارک اوژه و ژان پیر کولن(ترجمه)؛ کتاب « انسان شناسی شناختی و تاملات فرهنگی»(ترجمه و تالیف) و کتاب «دائره المعارف انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی» (ترجمه و سر ویراستاری ترجمه گروهی). دو کتاب نخست، مجوز ارشاد را دریافت کرده اند و در انتظار  چاپ هستند و کتاب سوم پس از پایان ترجمه در دست تدوین نهایی استدست تدوین نهایی است 

منبع : انسان شناسی و فرهنگ

صنعت فرهنگ در جوامع باز و بسته

صنعت فرهنگ در جوامع باز و بسته

تئودور آدورنو، فیلسوف نامدار مکتب فرانکفورت، بانی نظریه‌ی صنعت فرهنگ است که برای نخستین بار این نظریه را در کتاب «دیالکتیک روشنگری» طرح کرد. این نظریه مربوط به دهه‌ی ۶۰ میلادی است و به لحاظ نتایج عملی و مباحث نظری مورد بحث و گفت‌وگو بوده است.

نشست هفتگی شهرکتاب در روز سه‌شنبه ۲۷ مرداد ساعت ۱۷ به سخنرانی سیاوش جمادی اختصاص دارد که به بررسی نظریه‌ی صنعت فرهنگ در جوامع باز و بسته، نقدهای وارد بر صنعت فرهنگ و کارکرد آن می‌پردازد.

از علاقه مندان دعوت می شود برای شرکت در این نشست به مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸ مراجعه کنند

به نقل از خوابگرد

اطلاعیه

فراخوان کارگاه ترجمه‌ی عبدالله کوثری

مرکز فرهنگی شهرکتاب، کارگاه ترجمه را برای دانشجویان رشته‌ی ترجمه و مترجمان جوان در ده جلسه برگزار می‌کند. در این دوره ظرافت‌های ترجمه‌ی متون ادبی و علوم انسانی با نشان دادن امکانات زبان فارسی در ترجمه ارائه می‌شود. مدرس این دوره عبدالله کوثری ست و این کلاس در روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح برگزار می‌شود.

این دوره‌ی آموزشی از روز یک‌شنبه ۱۲ مهر آغاز می‌شود. به دلیل محدودیت پذیرش، علاقه‌مندان فقط تا ۲۸ مرداد فرصت دارند برای ثبت‌نام در ساعات اداری به روابط عمومی شهرکتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند.
برای کسب اطلاعات بیش‌تر با شماره‌ی ۸۸۷۲۳۳۱۶ تماس بگیرید.

به نقل از خوابگرد

ادبی

عشق، به سبک ایرانی, مقاله‌ای در نقد "سانسور یک داستان عاشقانه‌ی ایرانی" نوشته‌ی شهریار مندنی پور

این متن، برگردان فارسی مقاله‌ای در نقد و تحلیل "سانسور یک داستان عاشقانه ی ایرانی" نوشته‌ی شهریار مندنی پور است. "جیمز وود" نویسنده‌ی این مقاله، منتقد ارشد ادبی روزنامه‌ی گاردین از سال 92 تا 95 بوده و سردبیری "The new Republic" را تا سال 2007 بر عهده داشته. وی هم‌اکنون پروفسور نقد ادبی در دانشگاه هاروارد است و برای مجله‌ی نیویورکرمطلب می‌نویسد. از او تا کنون آثار بسیاری در نقد و تحلیل شاهکارهای ادبی جهان منشر شده

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گاهی نویسندگان ادبیات خفیفِ جوامع لیبرال دموکرات، آرزو می‌کردند کسی جلوشان را بگیرد. وقتی اجازه‌ی نوشتن هر چیزی را دارید، روبرو شدن با موضوعاتی که می‌خواهید بنویسید می‌تواند بسیار مشکل باشد.وقتی که انتخاب بسیار دشوارِ بین "متانت" و "دریده‌گی" در متن آن‌ها را از خلق اثری پرمایه باز می‌دارد. ما از زندگی چه می‌دانیم؟ جهان‌گردی ما تبدیل به حرکت ساده و بی دردسر روی نقشه‌های بی‌ سر و ته گوگل شده. هیچ چیز محدودمان نمی‌کند. اتفاقاً ما به حال بداقبال‌هایی که در جوامعی زندگی می‌کنند که هنوز ادبیات آن‌قدر برایشان مهم است که سانسور شود، غبطه می‌خوریم، جایی که دست‌مزد نویسنده‌ها می‌تواند زندان باشد. چه می‌شد اگر ادبیات کمی برایمان حیاتی‌تر بود؟ چه می‌شد اگر از هرچیزی کمتر برخوردار بودیم؟ در آن‌صورت فرهنگ ادبی ما حساس‌تر و البته همراه با تفکری خلاق‌تر بود. به جای غرق شدن، تشنگی‌ وادار به خلاقیتمان می‌کرد. استعاره زاییده‌ی استبداد است و بس.

برای مشاهده ی ادامه مطلب بروید به اینجا

یادداشت (کوچه بازاری )

 کوچه بازاری

یه سری از لفظ ها رو نباید هرجایی بکارشون ببری چون اگر این کاررو بکنی بهت میگن چرا مثل کوچه بازاری ها حرف میزنی و این حرف به آدم مخصوصا اونایی که برای خودشون دکتر مهندسی شدند  برمی خوره چون کوچه بازاری ها از دید مردم آدم های سطح پایین هستند و معمولا توده ی مردم رو تشکیل می دهند .

ولی اگربا یه دید دیگه ای به این الفاظ کوچه بازاری نگاه کنیم متوجه میشیم که چقدر این الفاظ باارزشند وما نباید به بهونه ی اینکه باید فارسی را پاس بداریم اونها رواز دایره ی لغاتمون حذف کنیم .چون این الفاظ همین طور که از اسمشون پیداست از دل کوچه و بازار ومردم نشات میگیره و برای خودش فرهنگ لغاتیست که هیچ جای دنیا پیدا نمیشه جز تو کوچه بازارهای ایرانی و بیشترسرزبون جوونها که همیشه دوست دارند رها باشند و به قول خودمون هر طوری که بیشتر بهشون فاز میده حرف بزنن وتوی دو سوت  آمارطرف رو بدند .

این الفاظ مورد انتقاد بعضی افراد مخصوصا نسل دیروزی هاست و اونها معتقدند که استفاده ی جوونها از این الفاظ زبان فارسی را به ابتذال می کشد و به این نکته توجه نمی کنند که همین الفاظ ویژگی به گروه جوانان داده که اونها رو از دیگر صنف ها جدا می کند و در ضمن از نظر زیبایی نیز دارای ارزش اند.

مقاله (پشت هر مرد قدرتمندی یک زن ضعیف است)

پشت هر مرد قدرتمندی یک زن ضعیف است

 زنها نمی تونند از عهده ی کارهای سخت بر بیایند. زنها نمی تونند عاقلانه فکر کنند . زنها ضعیف هستند

زنها نمی دانند ونمی توانند

اما واقعیت غیر از این است زنها  هم می توانند هم می دانند زنان باهوش تر از مردان هستند و اگر اداره ی امور به زنان سپرده شود دنیا گلستون میشود ، اما در این دنیای مرد سالار زن نمی تواند دربرابر موجود قدرت طلبی که  فکر می کند تنها کسی است که باید رئیس باشد و امور را در دست داشته باشد این  توانایی ها را بروز دهد .

این زن است که باید نیازمند مرد باشد و روابط طوری شکل میگیرد که زن ، به دنبال توجه مرد باشد.در صورتیکه یک مرد هم بدون حضور زن قادر به ارضای ابتدایی ترین نیازهایش نیست و بدون زن از داشتن مهم ترین سرمایه یعنی فرزند محروم می شود چون  فرزند عامل قدرتمند بودن مرد می باشد (مخصوصا اگه پسر باشه ) .

زنان خودشان را به ندانستن ونتوانستن میزنند تا از طرف مردها مورد تایید و توجه قرار گیرند چون مردها باید قدرتمند تر و برتر نشان داده شوند . اگر زنی بخواهد مانند یک مرد قدرت نمایی کند و همپای او شود از سوی مردها طرد می شود و در  جامعه ای  که زن با حضور در کنار یک مرد معنا پیدا میکند ، او با طرد شدن از سوی مردها دچار مشکل می شود پس زن مجبور است تظاهر کند که ضعیف تر از مرد است.

بدون حضور زنی که تظاهر به ضعیف بودن میکند مرد قدرتمندی هم وجود ندارد . زن  به مرد یادآوری می کند که او قدرتمند تر و برتر است واگر مردی هم  در جامعه دچار سرخوردگی  شود و نتواند قدرت نمایی کند در خانواده  با اعمال قدرت بر زن  که معمولا با خشونت  همرا ه است  حس قدرت طلبی خود را ارضا میکند.

گزارش فروش فیلم‌‌ها

گزارش فروش فیلم‌‌ها/
"کیش و مات" پرفروشترین فیلم روی پرده/ ستاره‌ها می‌فروشند
رونق اکران فیلم‌های روی پرده را می‌توان بیش از هر چیز به استقبال مخاطب از ستاره‌هایی نسبت داد که این روزها می‌توان تصاویرشان را بر سردر سینماهای شهر دید.

به گزارش خبرنگار مهر، به نظر می‌رسد "کیش و مات" به کارگردانی جمشید حیدری پدیده اکران دوم تابستان است. فیلمی که پیش از این تصور نمی‌شد بتواند در جذب مخاطب به این اندازه موفق باشد. فیلم تازه حیدری که در 17 سالن روی پرده رفته پس از 12 روز نمایش در سینماهای تهران 137 میلیون تومان فروش داشته است.

"کیش و مات" که یکی از پربازیگرترین فیلم‌های روی پرده است، داستان جوانی به نام بهروز است که دست به هر کاری می‌زند شکست می‌خورد. بهروز به جای اینکه دلیل ناکامی‌هایش را بیابد، فکر می‌کند آدمی بدشانس است و چون بدشانسی‌هایش تداوم می‌یابد، دست به خودکشی می‌زند.

حمید گودرزی، الناز شاکردوست، نیما شاهرخشاهی، بهنوش بختیاری، اکبر عبدی، محمدرضا هدایتی، احمد پورمخبر، شهره لرستانی، سعید پیردوست، مهدی میامی و علی صادقی بازیگران فیلم هستند. الناز شاکردوست و اکبر عبدی بازیگرانی هستند که این روزها دو فیلم روی پرده دارند. شاکردوست ستاره نسل تازه وعبدی ستاره محبوب دهه 60 به عامل جذب مخاطب در فیلم‌های اکران تابستان تبدیل شده‌اند.

پس از "کیش و مات"، فیلم سینمایی "پستچی سه بار در نمی‌زند" به کارگردانی حسن فتحی پرفروش‌ترین فیلم روی پرده است. این فیلم که داستانی دلهره‌آور درباره سه مقطع تاریخ معاصر دارد و مانند بیشتر آثار این کارگردان کاوشی در دل تاریخ سرزمین ایران است در 15 سالن روی پرده رفته است.

"پستچی..." پس از 11 روز نمایش 115 میلیون تومان فروش داشته است. علی نصیریان، محمدرضا فروتن، باران کوثری، رویا تیموریان، پانته‌آ بهرام و لیلا زارع بازیگران این فیلم هستند.

"دلخون" به کارگردانی محمدرضا رحمانی که فضایی تلخ و اجتماعی دارد دیگر فیلم اکران دوم تابستان است که تا اندازه‌ای در جلب مخاطب موفق بوده است. موفقیت فیلم را بیش از هرچیز باید به حساب بازیگران اصلی‌اش الناز شاکردوست و حامد بهداد گذاشت که تبلیغات فیلم هم بر حضور آنها تاکید می‌کند.

دومین فیلم رحمانی داستان مردی است که به اتهام قتل همسرش در زندان است، حضور یک وکیل زن و ارتباطی که بین آنها به وجود می‌آید اتفاق‌هایی را برای‌شان رقم می‌زند. "دلخون" پس از 12 روز نمایش در 12 سالن 90 میلیون تومان فروش داشته است.

"خاک‌‌آشنا" به کارگردانی بهمن فرمان آرا در 12 سالن روی پرده رفته پس از 12 روز نمایش در سینماهای تهران 52 میلیون تومان فروش داشته است. فیلم تازه فرمان‌آرا که برای نمایش عمومی کوتاه شده، داستان هنرمند نقاشی است که در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند و ارتباطش با یک جوان او را دوباره به زندگی پیوند می‌زند.

تیم بایزگران فیلم تازه فرمان‌آرا شبیه فیلم‌های قبلی او است. رضا کیانیان، بیتا فرهی، رعنا آزادی‌ور و بابک حمیدیان نقش‌های اصلی "خاک‌آشنا" را بازی می‌کنند.

"چشمک" به کارگردانی جهانگیر جهانگیری که در 22 سالن روی پرده رفته پس از پنج روز نمایش 44 میلیون تومان فروخته است. "چشمک" که یک فیلم کمدی پربازیگر است در روزهای اول اکران توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. اکبر عبدی، افسانه بایگان، حدیث فولادوند، رضا رویگری، یوسف تیموری، ارژنگ امیرفضلی و رابعه اسکویی بازیگران این فیلم هستند.

اکران "پسر تهرونی" به کارگردانی کاظم راست‌گفتار همچنان در 12 سالن ادامه دارد. این فیلم سینمایی پس از 44 روز نمایش در سینماهای شهر 740 میلیون تومان فروش داشته است. محمدرضا شریفی‌نیا، امین حیایی، شقایق فراهانی، طناز طباطبائی و فلامک جنیدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. "پسر تهرونی" داستان پدری است که قصد دارد پسرش را وادار به ازدواج کند.

به نظر می‌رسد اکران دوم تابستان با استقبال مخاطبان مواجه شده است و با توجه به شرایط اجتماعی سینماها تا ماه رمضان روزهای پررونقی را پشت سر بگذارند، اکران ماه رمضان می‌تواند در معادلات سینمای ایران و فروش فیلم‌های روی پرده تغییرهایی به وجود بیاورد

منبع :مهر

یادداشت ( کی گفته جیگرکی مال مردهاست )

کی گفته جیگرکی مال مردهاست

یادمه یه بار مامانم بهم گفت که زمان ما اگه یه دختر چادری توی محله ی دروازه قار شلوار لی پاش میکرد (مثل مامان من ) بهش متلک مینداختند 

اون موقع ها  اگه یه دختری تو کوچه آدامس می خورد می گفتند چه دختر جلفـــــــی . یا اگه دختر بدبخت مثل هر آدم دیگه ای  گشنش میشد نمی تونست بره جیگری یه ده تا سیخ جیگر با نوشابه و دوغ بخوره ویه  آخــــیـش هم تهش بگه چون می گفتند یه دختر توی جایی مثل جیگرکی که مردها به اسم خودشون سند زدند جیـــگر بخوره  ، وااااای دیگه چی ، دوره آخر زمونه مادر.

انگار که یه کتاب قانون نوشته نشده برای دختر ها درست کرده بودند که مجازند در چه مکانهایی چه کار هایی انجام بدهند و چه کار هایی رو نمی تونند انجام بدهند. هر دختری هم ازاین  مقررات سرپیچی می کرد مجازات میشد . مجازاتشم این بود که  یک سری انگ ها رو بهش میزدند. اونم به خاطرچی ، به خاطر اینکه دوست داره مثل  یه پسرهر جا که دوست داره آدامس بخوره و اتفاقا شلق شلق هم بکنه.

 به نظر من ما از مادرها و مادر بزگ هامون خوش بخت تریم چون همین الان اگه به من بگی بیا بریم جیگرکی بدجوری پایه ام و هراسی هم ندارم چون می دونم انقدر سطح فکر مردم بالا رفته که اگه منو تو جیگرکی ببینن پیش خودشون میگن خب اینم طفلی هوس جیگر کرده.

ما خوش بخت تریم چون هر جا که دوست داریم آدامس میخوریم و  با چادر، شلوار لی پامون می کنیم و لباسهای رنگارنگ می پوشیم  و کسی هم به خاطر کار هایی که حقمونه بهمون انگ نمی زنه   

کتابی که من خواندم(تاکسی نوشت ها)

تاکسی نوشت ها اثر ناصر غیاثی

تاکسی نوشت ها کتاب جالبی است که وقایعی را که در یک تاکسی بین راننده تاکسی و مسافران اتفاق می افتد را نقل میکند. تاکسی یعنی مکانی که تیپ های مختلف هر روز با آن سر و کار دارند از نژاد پرست فاشیست گرفته تا کسی که تو را با لطوفت هموطن صدا میزند. پس تاکسی نوشت همیشه هم شیرین نیست!
در خلال داستان ها برخی از ویژگی های فرهنگ آلمانی و ایرانی ذکر شده است. چیزی که برای من جالب بود در چند جای این کتاب به تعارف کردن ایرانی ها موقع هر کاری اشاره شده است. چیزی که ریشه در فرهنگ ما دارد. بارها پیش آمده که در اتوبوس تاکسی مترو و... حتی به افراد غریبه نیز تعارف کرده ایم ولی آلمانی ها اهل تعارف و این حرف ها نیستند. به قول نویسنده کتاب: "آلمانی اگر توی قبر هم باشد حسابش حساب است و کاکایش برادر!"

نکته جالب دیگر به نظر من تفاوت در نوع استفاده از تاکسی است. تاکسی های تک سرنشین آلمان که شما را به محل مورد نظرتان میرساند و کرایه را با تاکسی متر می سنجد. در حالیکه در ایران اگر شانس بیاوری و یک تاکسی به تور تو بخورد (چون همه احتمالا با صحنه ای که در آن راننده شیشه را بالا کشیده و در لاین آخر می راند مواجه شده ایم!) باید سه یا احتمالا چهار سرنشین دیگر را تحمل کنی و آخر خط پیاده شوی و بقیه راه را پیاده بروی. کرایه هم اغلب (به جز مسیرهای خطی) به دلخواه راننده تعیین میشود!

تاکسی نوشت ها ـ نویسنده: ناصر غیاثی ـ انتشارات کاروان ـ قیمت:۲۲۰۰ تومان

 

پ.ن: به نظرشما مشکلات تاکسی در تهران چیست؟؟

کتابی که من خوانده ام (سفر به گرای 270 درجه )

کتابی که من خوانده ام

سفر به گرای 270 درجه( نوشته احمد دهقان)

اولین  رمانی که هر چه بیشتر خوندمش  فهمیدم توی این رمان خبری از  دخترو پسرهایی که عاشق میشن و آخرش هم بهم نمی رسند نیست. اگه رمانهای دیگه رو دوست داشتم زود بخونم وبفهمم که آخرش چی میشه این رمان یک ماه خوندنش طول کشیدو بعضی از جمله هاشو چند بار می خوندم  چون احساس می کردم خیلی به واقعیت نزدیکه .

این رمان درباره دوران جنگه. همون دورانی که نسل دیروزی ها به هردری میزنن تا به ما نسل امروزی ها بهفمونند که توی اون دوران چه سختی هایی کشیدند. این کتاب مثل هیچ کدوم از فیلم های دفاع مقدسی که تاحالا دیدم و حرفها یی که درباره جنگ شنیدم نیست.توی اکثر فیلم ها ازرزمنده ها طوری صحبت میشه که آدم احساس میکنه اونا چقدر با ما فرق داشتندو حتما فرشته ای چیزی بودند .

 تو فیلم ها رزمنده ها  یک جورایی زیادی آرمانی جلوه داده میشن و برای همینم هست که نسل امروزی خودش رو خیلی دور از اونا میبینه و نمی تونه درکشون کنه یا حتی بهشون فکر کنه .جنگ و آدم هاش رو اون طوری که بوده برای ما تعریف نکردند. جوونهای رزمنده رو طوری برامون تعریف کردند که انگاراونا جوون نبودند و علاقه ای به زندگی کردن نداشتند  .ولی این طوری نیست لا اقل توی این رمانی که من خوندم رزمنده این طوری نبود .این کتاب نمی خواد مثل بقیه تو توصیف اوضاع و احوال زمان جنگ و خود جنگ اغراق کنه .این کتاب ازهمه جای جنگ میگه از سوسوی فانوس چادرها و بلوغ شدن نوجوون بسیجی تو جبهه و شوخی های رزمنده ها  تا خون و خونریزی وشهید شدن و ترس ، ترسی که هر آدمی وقتی با مرگ روبرو میشه پیدا می کنه ، حتی رزمنده ای که با پای خودش رفته جبهه.

اگر نگاه خوبی به جنگ وآدم های جنگ ندارید ، این کتاب رو بخونید .مطمئنم نظرتون راجع به جنگ تغییر می کنه ودر آخر ممنون از کسی که این کتاب رو به من معرفی کرد .

زنان در دنیای مجازی راحت ترند

زنان در دنیای مجازی راحت ترند

 

دکتر احمدنیا در وبلاگشون یادداشتی به نام بکنم یا نکنم ...!گذاشتند در مورد زنی که تصمیم گرفته وبلاگی داشته باشه واز شوهرش اجاز ه خواسته و شوهرش هم مخالفت کرده  البته خانم کم نیاورده و وبلاگ و راه انداخته چون در دنیای مجازی نیاز به اجاز ه گرفتن از با با و شوهر و اینا نداره .این پست دکتر احمدنیاباعث شد تا من یاداشتی در مورد وبلاگ نویسی زنان بنویسم

وبلاگ نویسی برای زنان مخصوصا زنان ایرانی این فرصت رو ایجاد کرده تا بتونند از قید ایدئولوژهای مردسالارانه رها بشن.آنها در این دنیای مجازی بی پروا تر از دنیای واقعی احساسا تشون رو ابراز می کنند و حرف هایی که در دنیای واقعی به خاطر وجود سنت ها و افکار مردسالارانه  قادر به گفتنش نیستند و بیان می کنند بدون اینکه از طرف مردها مورد سرزنش قرار گیرند. آنها با  وبلاگ نویسی فردیت بیشتری پیدا کردند و روابط خودشون رو با دیگران گسترش داده اند و نظارت مردها بر چگونگی روابط آنها نیز کم تر شده است .  زنان وبلاگ نویس برای فعالیت دردنیای مجازی نسبت به مردها موقعیت یکسانی دارند  و جنسیت و زن بودن آنها مطرح نمی باشد و این امرمانع فعالیت های آنها نمی شود.  

اما نگاه سنتی و افکار مرد سالارانه در این دنیای مجازی حذف نشده است . اکثر زنانی که تصمیم به وبلاگ نویسی می گیرند بانام مستعار این کار رو می کنند وکم تر از مردها عکسشون رو در وبلاگ ها میگذارند وگاهی از بیان کردن جنسیتشون نیز خودداری می کنند.

زنان در دنیایی که افکارمردسالارانه  وجنسیتی وجود دارد برای داشتن موقعیت های برابربا مردها مجبور به حذف کردن خودشون  به عنوان یک زن هستند و این امر در دنیای واقعی امکان پذیر نیست ولی در دنیای مجازی به علت گم نام بودنش این امکان رو برای زنان فراهم کرده است

یادداشت ( حتما اوضاع جور ديگه اي بود )

حتما اوضاع جور ديگه اي بود

قبل از امتحان

-كجا ميشيني پيشت بشينم

-من هيچي نخوندم رو ميز مينويسم

-من كه واسه هر سوال همه جزوه رو مينويسم

بعد از امتحان

-اگه نبودي كه من هيچي نميتونستم بنويسم

-انقدر امتحان سخت بود داشتم ميفتادم جزوه رو وا كردم از روش نوشتم

-ولش كن بابا ميبره رو نمودار ده و ميشيم ديگه

امتحانات تموم شد نميدونم چقدر در مورد اين فضاها فكر كرديد ولي من با خودم فكر كردم گفتم ما واقعا واسه چي اومديم دانشگاه؟قرار نبود دانشگاه اينجوري باشه قرار بود با مدرسه فرق داشته باشه شايد ميشد از سيستم اموزشي مدرسه كلي ايراد گرفت از روش تدريس معلما از نمره دادنو امتحان گرفتنشون شايد ميتونستي بگي بچه ها دارند به زور درس ميخونند حق دارند تقلب كنند شايد ميشد گفت همه بايد با نمره سنجيده بشند حق دارند اينجوري با درس و امتحان برخورد كنند دانشگاه قرار نبود همه چيزش تك باشه قرار نبود مدينه ي فاضله باشه ولي قرار بود استادا كه قشر نخبه ي جامعه حساب ميشن يه جور ديگه اي باشند نه صد مراتب بدتر از معلما قرار نبود به وزن كلمه ها نمره بدهند قرار نبود تو تمام كلاسا جزوه بگن و ما به زور بنويسيم قرار نبود امتحانايي بگيرند كه هيچ ربطي به كلاسشون و تدريسشون نداره قرار نبود ما به زور درس بخونيم به زور حفظ كنيم قرار نبود همه با نمره سنجيده بشن قرار نبود استادا فقط از ما تحقيق بخواهند ولي نگن چه جوري قرار نبود همه چي تو دانشگاه هم با ملاكهاي ظاهري و اندازه هاي ميلي متري حساب شه شايد اگر دانشگاه يه انتخاب بود واسه منو هم نسلاي من نه يه اجبار شايد اگر تو زندگي هدف داشتيم وميفهميديم براي چي داريم درس ميخونيم شايد اگر برامون ياد گرفتن مهم بود نه نمره گرفتن شايد اگر استادا يادشون نميرفت نقششون چقدر زياده شايد اگر با عشق تدريس ميكردند براشون نظر ما درمورد كلاس و در مورد خودشون و تدريسشون  مهم بود  شايد اگر به روز بودند شايد نه حتما اوضاع جور ديگه اي بود

SMS که قطع شد، 5 برابر سود کردیم!

مدیرعامل مخابرات: SMS که قطع شد، 5 برابر سود کردیم!

 

البته معنای دیگر سخنان مدیرعامل مخابرات درباره سود 5 برابری مخابرات این است که مردم ، با قطعی SMS ، متحمل ضرر 5 برابری شده اند که البته مشخص است که هیچ کس ، آن را جبران نخواهد کرد!

عصرایران- در حالی که حدود یک ماه از قطع پیامک تلفن همراه می گذرد و در حوزه بورس، خبرها از کاهش سهام مخابرات به دلیل این رخداد حکایت دارد، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران قطع این سیستم مخابراتی را عامل موثری در افزایش سودآوری شرکت مخابرات اعلام کرد.

 به گزارش عصرایران ، بنا بر گفته صابر فیضی با قطع پیامک تلفن همراه مشترکین برای انتقال پیام خود از طریق تماس به ازای هر دقیقه حدود 45 تومان هزینه پرداخت می کنند این در حالی است که هزینه پیامک حدود 9 تومان است. به عبارتی قطع پیامک تلفن همراه سود پنج برابری را نصیب مخابرات خواهد کرد.

 مدیرعامل شرکت مخابرات در گفت وگو با «سرمایه» تبلیغات قبل از برگزاری انتخابات را نیز در پوشش سود سالانه موثر دانست و گفت: «شرکت مخابرات ایران در سه ماهه نخست سال مالی 88 توانست به بودجه پیش بینی شده دست یابد و این پوشش در نتیجه سودآوری حاصل از تبلیغات قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود.»

وی درخصوص ادعای پرداخت مبلغ 20 میلیارد تومان توسط یکی از نامزدهای انتخاباتی به مخابرات ایران گفت: «پیامک های انبوه توسط شرکت های خصوصی صورت می گرفت اما این مبلغ به آن معنی است که از هشت صبح تا هشت شب به مدت 90 روز پیامک تبلیغاتی ارسال شود.»

 در کنار سخنان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، سهام این شرکت که از یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاکنون با افت قیمت مواجه شده است، روز گذشته نیز با 23 ریال کاهش قیمت مواجه شد.
صابر فیضی به نامه مشروط مخابرات به بورس اشاره کرد و گفت: «در نامه ای که به بورس ارائه کردیم اعلام شد همان طور که در بودجه سال 88 پیش بینی شد، شرکت در سه ماهه نخست سال جاری به درآمد پیش بینی شده چه در خصوص تلفن همراه و چه در خصوص تلفن ثابت دست یافته است.»

فیضی در پایان گفت:«با توجه به برگزاری مجمع مخابرات، سود سهامداران مخابرات در مجمع مشخص و نهایی خواهد شد و مخابرات ایران به طور حتم در این مجمع بین سهامداران سود تقسیم می کند.»
گفته های مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اگر چه برای سهامداران این شرکت می تواند خبر مثبتی محسوب شود اما به گفته برخی از کارشناسان با اما و اگرها نمی توان سرمایه گذاران را امیدوار کرد.
این کارشناسان معتقدند تا زمانی که مخابرات ریزدرآمد های خود را برای سهامداران خود اعلام نکند، آنان بر اساس یافته های ذهنی و گفته های مدیرعامل شرکت نمی توانند اقدام کنند.

البته معنای دیگر سخنان مدیرعامل مخابرات درباره سود 5 برابری مخابرات این است که مردم ، با قطعی SMS  ، متحمل ضرر 5 برابری شده اند که البته مشخص است که هیچ کس ، آن را جبران نخواهد کرد!

منبع : عصر ایران

درباره الي سومين فيلم ميلياردي سال 88 شد

 درباره الي سومين فيلم ميلياردي سال 88 شد .

 

بر اساس اعلام «علي سرتيپي» فيلم سينمايي «درباره الي» با فروش آخر هفته 23 ميليوني در تهران به عنوان سومين فيلم ميلياردي اکران سال 88 سينماهاي کشور شناخته شد. «علي سرتيپي» مدير موسسه فيلميران در گفت وگو با فارس با اعلام اين مطلب اظهار داشت: فيلم سينمايي «درباره الي...» به کارگرداني اصغر فرهادي که از تاريخ 16 خرداد ماه روانه اکران عمومي سينما شد پس از يک ماه نمايش عمومي در تهران و شهرستان ها توانست از مرز يک ميليارد تومان عبور کند.
 وي افزود: فيلم سينمايي «درباره الي...» در 20 شهرستان و مجموعا در 59 سالن سينما در سطح کشور اکران شده است که تاکنون در تهران بالغ بر 700 ميليون و در شهرستانها بالغ بر 300 ميليون تومان فروش داشته است که با توجه به اتفاقاتي که در زمان اکران اين فيلم به وجود آمد پس از اثبات وضعيت نمايش توانسته است فروش بسيار خوبي داشته باشد و همين موضوع نشانگر ظرفيت هاي بسيار بالاي اين فيلم است. 
مدير موسسه فيلميران خاطرنشان کرد: روز گذشته سينماهاي نمايش دهنده «درباره الي...» از ساعت 4 بعدازظهر به دليل برخي شرايط تعطيل شدند و به همين دليل فروش 23 ميليوني اين فيلم در روز پنج شنبه پائين ترين حد فروش فيلم در آخر هفته به حساب مي آيد. سرتيپي همچنين با اشاره به فروش فيلم «خروس جنگي» نيز به خبرنگار فارس گفت: «خروس جنگي» به کارگرداني «مسعود اطيابي» نيز پس از يک ماه اکران در نمايش در 22 شهرستان و مجموعا در 55 سالن و فروش آخر هفته 20 ميليوني از مرز 550 ميليون در تهران و شهرستان عبور کرده است. 
وي تصريح کرد: «خروس جنگي» در پايان اکران خود تا روز پنجشنبه در تهران 300 و در شهرستانها 250 ميليون تومان فروخته است.

منبع :مردم سالاری

برای تعطیلات چه برنامه ای دارید ؟

 

ســلاااااااام

بعد از یک ماه در س خوندن ما دوباره اومدیم

واقعا خسته نباشیم ، آخه کوه کندیم .فکر کنم تا الان دیگه کمبود خوابمون هم جبران شده

روزهای امتحان با همه ی سختی هاو شب بیداری هاش شیرینه مخصوصا بخش امدادهای غیبیش که سر جلسه به داد آدم میرسه این قسمتش از همممه شیرین تره

 این پست را به این سوال اختصاص می دهیم که :

شما دانشجویان جامعه شناسی برای تعطیلات چه برنامه ای  دارید ؟

لطفا با بیان برنامه هاتون در کامنت ها دوستان دیگر را در این امر یاری کنید .

اخبار(اخرین مستند رخشان بنی اعتماد)

آخرین مستند رخشان بنی اعتماد درباره مطالبات زنان در انتخابات

 میدان زنان: "ما نیمی از جمعیت ایرانیم" ، آخرین مستند "رخشان بنی اعتماد" آماده نمایش شد.

در فضای انتخاباتی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، فعالان حوزه زنان با وجود تفاوت های دیدگاهی گرد هم آمده اند و در قالب تشکل هایی چون "همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات" و" ائتلاف اسلامی زنان " در سطح گسترده ای به بیان خواسته های زنان پرداخته اند.

مستند "ما نیمی از جمعیت ایرانیم "به طرح مطالبات زنان در این دوران می پردازد و در بخش پایانی فیلم، کاندیداهای ریاست جمهوری در فرصتی کوتاه، دیدگاه خود را درباره امکانات و موانع حل مسائل زنان بیان می کنند.

بنی اعتماد این فیلم را بدون جانبداری از هیچ یک از کاندیداها و با هدف آگاهی سازی عمومی ساخته واز ابتدا تصمیم برآن داشته که این فیلم را در دوران انتخابات در سطح گسترده توزیع کند، اما با توجه به کمبود زمان این تصمیم عملی نشد ، به همین دلیل به عنوان تهیه کننده ،هرگونه تکثیر، توزیع و نمایش فیلم را جهت آگاهی رسانی مجاز اعلام کرده است.

مدت فیلم : 46 دقیقه

تدوین : رضا بهرامی نژاد

دستیارتدوین : ثاره هوشیار

تصویربردار: رضا تیموری

دستیار: سعید فرزاد

مشاور کارگردان: پیروز کلانتری

مشاور تحقیق : مهوش کیان ارثی

صدابردار: یدالله نجفی

دستیار : رشید دانش

صداگذاری ومیکس : امیرحسین قاسمی

پردازش رنگ ونور: حمیدرضا سبک دست

امورفنی پلاتو : نیما آقا محمدی

دیگر صدابرداران: سعید صمدی

وحید حاجیلو

مدیر تدارکات : محمدشادکی

با همکاری : عادل شاه خواه

مهدی خسروشیری

مدیر تولید و دستیارکارگردان : مهناز محمدی

تهیه کننده و کارگردان : رخشان بنی اعتماد بهار1388


منبع: کانون زنان ایرانی

تصاویر(چه خبر از تهران)

این روزها از تهران چه خبر؟!

 

 

 

برای مشاهده ادامه تصاویر بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

 

منبع: قلم

ادامه نوشته

اطلاعیه(ستاد میر حسین موسوی)

اطلاعیه مهم واحد فن آوری اطلاعات ستاد مهندس میرحسین موسوی

به اطلاع هموطنان عزیز میرساند با توجه به مسائل پیش آمده در روزهای اخیر و خبرسازی های مختلف از رسانه های غیر رسمی در مورد اظهارات جناب آقای مهندس میرحسین موسوی، از این پس تا اطلاع ثانوی اخبار رسمی مهندس میرحسین موسوی تنها از وب سایت خبری قلم نیوز انتشار یافته و اعلام میگردد ستاد مهندس میرحسین موسوی در قبال اخبار غیر رسمی تولیدی توسط سایر سایتها - حتی سایتهای اعلام شده در زمان تبلیغات انتخابات - هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت.

لازم به توضیح است در حال حاضر وبسایت قلم نیوز در اختیار ستاد مهندس میرحسین موسوی است و در صورتیکه مشکلی اعم از هک و یا ربوده شدن دامنه بوجود آمده باشد به سرعت از طریق همین وبسایت خبررسانی می گردد.

همچنین اعلام میگردد پایگاه خبری قلم نیوز از طریق دامنه های ghalamnews.ir و ghalamnews.org قابل دسترس بوده و دامنه ghalamnews.com غیر معتبر و متعلق به فردی ناشناس می باشد.

اخبار(فراخوان)

فراخوان موسوی برای راهپیمایی و سوگواری در بعدازظهر روز پنجشنبه

ملت شریف ایران

همانگونه که می‌دانید طی روزهای گذشته و در نتیجه برخوردهای غیرقانونی و خشونت بار با منتقدان و معترضان نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شماری از هموطنانمان مصدوم و تعدادی نیز به شهادت رسیده‌اند. اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های شهدا و همدردی با مصدومان و مجروحان از همگان درخواست می‌کنم بعد از ظهر روز پنج شنبه بیست و هشتم خردادماه به هرصورت ممکن، اعم از اجتماع در مساجد و تکایا و یا برگزاری راهپیمایی‌های مسالمت آمیز با استفاده از نمادهای سوگواری همدردی خود را با بازماندگان اعلام کنند و بدیهی است که خود نیز در این مراسم شرکت خواهم کرد.

میرحسین موسوی

 

مجمع روحانیون درخواست مجوز کرد

 راهپمایی عمومی در روز شنبه 30 خرداد از ساعت 16 تا 19 از انقلاب تا آزادی

مجمع روحانیون مبارز در نامه‌ای به فرمانداری تهران برای روز شنبه مورخ 88/3/30 به منظور برگزاری راهپیمایی از میدان انقلاب تا آزادی درخواست مجوز کرد.

به گزارش «موج سوم» به نقل از سایت كلمه، مجمع روحانیون مبارز در نامه‌ای به فرمانداری تهران برای روز شنبه مورخ 88/3/30 به منظور برگزاری راهپیمایی از میدان انقلاب تا آزادی درخواست مجوز کرد.

یک مقام مسئول در مجمع افزود در این راهپیمایی که با حضور حجت الاسلام و المسلمین خاتمی و اعضاء مجمع برگزار خواهد شد، میرحسین موسوی سخنرانی خواهد کرد. وی اظهار داشت: در پی تقاضای مکرر مردم حق طلب برای صیانت از آراء خود در نامه‌ای به فرمانداری تهران صدور این مجوز درخواست شد.

این راهپیمایی از ساعت 16 تا 19 بعدازظهر صورت می‌گیرد و هدف از این راهپیمایی پی‌گیری مطالبات قانونی و تداوم اعتراض مدنی آنان است.

 

منبع: موج سوم و موج سوم