درکوچه های فرهنگ

انسان شناسی

درکوچه های فرهنگ

انسان شناسی

جامعه‌شناسان و میرحسن موسوی

جامعه‌شناسان لب به سخن گشودند و این بار در یک اقدام جمعی با امضای بیانیه‌ای شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه را تحلیل کرده و بر مبنای آن اعلام کردند به میرحسین موسوی رأی می‌دهند. مطمئن هستم اگر دوستان زمان بیشتری می‌گذاشتند می‌توانستند امضای بیشتری از استادان دانشگاه در این حوزه در دانشگاه‌های کشور جمع‌آوری کنند. از این رو، من این اعلامیه را مواضع فقط 75 نفر نمی‌دانم. علاوه بر این که جامعه‌شناسان بسیاری هستند که در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌کنند و در مراکز پژوهشی فعالیت دارند و آن‌ها نیز آمادگی امضای اعلامیه را داشتند.
برای اولین بار می‌بینیم که جامعه‌شناسان،‌ توان و قدرت خود را در تحلیل فضای اجتماعی به نمایش می‌گذارند. آن‌ها در بیانیة خود به غفلت دولت در حوزة سیاست‌های گسترش همبستگی اجتماعی و تقویت بنیادهای فرهنگی اشاره کرده و آورده‌اند: «در سال‌های اخیر گویا ساختن یک جامعه سازمان‌نایافته اما شدیداً سیاست‌زده و متکی بر استقبال و بدرقه، بر توسعه جامعه‌ای دارای بنیان‌های مستحکم اخلاقی و سرشار از اعتماد عمومی و با عاملیت کنشگران فردی و جمعی مستقل اما مسئولیت‌پذیر ترجیح داشته است. دولت نهم، احتمالاً به همین دلیل، در زمینه اجرای مفاد اجتماعی و فرهنگی قانون برنامه چهارم توسعه دارای کارنامه‌ای نامطلوب است.»
تأکید به رکود پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی و توقف اجرای طرح‌ها و پیمایش‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی از جمله طرح سنجش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که نشان می‌دهد دولت نهم چندان به واقعیت‌های زندگی اجتماعی مردم توجهی ندارد. باید افزود که این پژوهش‌ها در قانون برنامه سوم و چهارم آمده بود.
همچنین در بیانیه آمده است که اتکای دولت به توده‌های مردم و نادیده گرفتن نقش نخبگان فکری و فرهنگی، ایجاد تقابل‌های تصنعی بین نخبگان و توده‌ها، به حاشیه راندن منتقدان و ... به تقلیل و فرسایش سرمایه‌های اجتماعی و سیاسی و در نهایت تضعیف شالوده‌های مدنی جامعه انجامیده است.
آن‌ها اشاره کرده‌اند: نگاه دولت نهم به جامعه و انسان فن‌سالارانه است و در بسیاری از موارد نیز «مهندسان فاقد آموزش‌ها و دریافت‌های عمیق اجتماعی مسئولیت نهاد‌های آموزشی و فرهنگی را بر عهده داشته‌اند.» علاوه بر این که «در سال‌های اخیر امنیت اجتماعی عمدتاً به برخوردهای خشونت‌آمیز و پلیسی با اراذل و اوباش تقلیل یافته است؛ البته گاه به این بهانه و در پوشش برخورد با اراذل و اوباش خشن ترین برخوردها با جوانان ،زنان و افرادی که بر اساس تشخیص های عوامل انتظامی نابهنجار تلقی می شوند به امری رایج تبدیل شده است. »
تضعیف سرمایه‌های فرهنگی به جهت فقدان کاهش تبعیض‌های اجتماعی و فرهنگی، افزایش ناهمدلی بین نسل‌های گوناگون، کاهش مسئولیت‌پذیری در جامعه، کاهش احساس تعلق قومیت‌ها و گروه‌های زبانی مختلف به کلیتی به نام جامعه ایرانی، تضعیف احساسات و هویت‌های دینی و ملی، کاهش میزان گفتگو و تعامل بین گروه‌های گوناگون نخبگان فکری و فرهنگی و از جمله روحانیون و دانشگاهیان، میزان بهره‌برداری از ظرفیت‌های متنوع فرهنگی کشور به گونه‌ای خلاق در جهت گسترش تولید فرهنگی قابل مصرف در داخل و خارج از کشور و فقدان سیاست‌ها و برنامه‌های روشن برای تحقق همبستگی اجتماعی و فرهنگی از نکاتی است که به صورت پرسش مطرح شده است
آن‌ها در ادامه ضمن اشاره به ضرورت توجه به اهمیت مضاعف قلمروهای اجتماعی و فرهنگی و لزوم تغییر در شیوه های برخورد با مسائل اجتماعی و فرهنگی از میر حسین موسوی حمایت کرده‌اند.
چرا که سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی اعلام شده توسط میر حسین موسوی را در جهت ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی و لزوم توجه به ظرافت‌های علمی، کارشناسی و سیاستی می‌دانند: از قبیل برقراری گفتگو بین نسل های گوناگون؛ استفاده از مزیت‌های اعتماد به جوانان و زنان به جای برخوردهای آمرانه و خشن؛ ضرورت کاربرد سازو کارهای اخلاقی و مدنی به جای تداوم طرح‌های رایج امنیت اجتماعی و گشت ارشاد؛ تلاش جهت گسترش فضای رسانه‌ای؛ تاکید بر گفتمان امید آفرین و اهتمام به ایجاد امید در بین مردم؛ استفاده از سرمایه‌های انسانی با ملاک توانایی خدمت به کشور حتی در صورت مخالفت با خط‌مشی دولت؛ اصلاح ساختارهای دوگانه ساز اجتماعی و جلوگیری از تفکیک شهروندان به خودی و غیرخودی و تجزیه خانواده بزرگ ملت؛ تاکید بر گفتمان مفاهمه ملی به جای قطبی سازی‌های سیاسی؛ تقویت اعتماد ملی و سرمایه اجتماعی؛ تامین گردش آزاد اطلاعات؛ افزایش اعتماد نسبت به جامعه فرهنگی کشور؛ت قویت تنوع فرهنگی به عنوان سرمایه‌ای تاریخی و ملی؛ اجرای حقوق قانونی اقلیت‌های قومی و مذهبی؛ حرکت به سوی جامعه چند صدایی؛ توجه جدی به ظرفیت‌های متنوع فرهنگ در توسعه کشور و تلاش برای گسترش تولید فرهنگی و هنری.  

 

برگرفته از آینده آبی

نظرات 9 + ارسال نظر
سحر 25 اردیبهشت 1388 ساعت 12:07 ق.ظ

وب سایت جالبی داری خوشحال میشم به سایت من هم سری بزنی .
این هم ایدی من : sahar.tala20

mahiar 25 اردیبهشت 1388 ساعت 12:50 ق.ظ

سلام
خسته نباشید
مطالب جالبی دارید
تبادل لینک میکنید

فقط با رنک بالای 3 سه تبادل میکنم
مرکز دانلود برنامه وکرک
http://www.tafrihi.ir

اخباربازیگران هالیوود وایران
http://blog.tafrihi.com

-----------------
اینها با رنک 1به بالا یا بازدید 100تا در روز

جدیدترین عکس های خنده دار
http://fun.tafrihi.com

جدیدترین اس ام اس
http://sms.tafrihi.com

خبر بدید
-------------------------
همچنین با وبلاگهایی که تازه شروع به کار کردند واگر لینک www.tafrihi.com رو با نام
بهترین سایت تفریحی برای جوانان ایرانی
بگذارند دراین قسمت
http://www.tafrihi.com/list/
که به معرفی سایت ها ووبلاگها میپردازیم وبازدید خوبی هم از گوگل دارند ورنک2 دارد شمارا دراینجا معرفی میکنیم

-------------------------------
همچنین

عکس هایی زیبا و جدید از لیلا اوتادی تک تک
عکس هایی از مدلهای جدید مانتو ایرانی
عکسهایی زیبا از مدل های جدید روسری
مسابقه دانشجویی دختر شایسته روسیه2009 جدید
سودابه بیضایی در نشست مطبوعاتی فیلم عروس برفی
عکسهای حنانه شهشهانی بازیگر جوان سینما و تلویزیون
عکس هایی از کنفرانس فیلم درباره الی در برلین
نشست نقد و بررسی فیلم‌ سینمایی « شبانه روز » با حضور حامد بهداد و مهتاب کرامتی
عکس هایی جدید از گلشیفته فراهانی در جشنواره فیلم برلین
عکس هایی زیبا وقشنگ از هدیه تهرانی
عکس هایی ازدختران شایسته جهان
عکسهایی جالب وزیبا از المپیک حیوانات
عکس هایی از نمایش مد لباس مالزی
عکس هایی ستارگان هالیوود در جشن مد نیویورک
جدیدترین عکس های اضافه شده از نانسی خواننده عرب دراینجا
عکس عروسی لیلا فروهر

همه همه را میتوانید به صورت مستقیم از اینجا ببینید
http://tafrihi.com/toplink/axs.htm
-------------------------

www.tafrihi.com
بای

شما هم وبسایت منو ببین 25 اردیبهشت 1388 ساعت 02:15 ق.ظ

سلام دوست عزیز
وبلاگ جالبی دارین مخصوصا قالبی که انتخاب کردی با موضوع جور در میاد
ما هم 2 سایت و یک وبلاگ داریم دوست داشتی یه سری بزن
حتما این 3 تا یکیش به کار شما میاد
3 تا رو ببین بعد نظرتو بگو

فروشگاه محصولات گرافیکی آموزشی (ارزان)
3dmax,maya,photoshop........
www.1000ax.com

وبلاگ آپدیت آنتی ویروس نود و کاسپر و .... به صورت روزانه
www.nod32us.mihanblog.com
(تبادل لینک هم با وبلاگ میکنم)

در این سایت می توانید شغل خود یا کالای خود را به دیگران معرفی کنید
www.niazeshoma.com

؟؟؟ 26 اردیبهشت 1388 ساعت 12:00 ب.ظ

نمی شه کارهایی که دولت نهم در طول این چهار سال انجام داده رو نادیده گرفت .به نظرم برخی از این مشکلات که به دولت نهم نسبت داده شد مشکل چهار سال و دولت های قبلی نیست برخی از این مشکلات ریشه در فرهنگ و تاریخ این ملت دارد . برخی به خاطر مشکلات استراتژیک و خاص کشور ماست و برخی به خاطر شرایط سیاسی فعلی وعلاوه بر همه این ها باید اضافه کرد که مردم ایران سالها حکومت استبدادی داشته اند و یاد گرفته اند که زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد و همیشه متملق بوده اند و دیگر ساختار قبیله ای ایران است که اجازه فعالیت دموکراتیک را از ایرانیان می گیرد

سر در گم 30 اردیبهشت 1388 ساعت 09:57 ق.ظ

من هم می دانم شما چی می گید .حتی به صداقت وپشتکار وفقیر نوازی ایشا ن وعدالتخواهی رئیس جمهور ایمان دارم .ولی از سیاست داخلی و دوروریهاش واقایان کردان ومشاعی و توقف روزنامه های چپ گراوتورمی که یک دفعه ماهای نزدیک به انتخابات تا حدود ی کاهش یافت شکدارم وبخخش سیب زمینی رایگان و... وبعضی حرکات افراطی هرچند نمی شود تلاش ایشان را برای حفظ هویت ایرانی از طریق جلو گیری از تعلیق فعالیت های هسته ای که توسط دولت قبل در شرف انجام بود چشم پوشید .از طرفی نمی شود جامعه را به کسی سپرد که سال ها از سیاست وامور اجرایی دور بوده و کسی که افراد هم حزبی اش قبلاحساب خود را پس داده اند .پس به چه کسی باید اعتماد کرد ؟

صادق 3 خرداد 1388 ساعت 12:39 ب.ظ

وزیر خارجه فرانسه در گفتگویی با شبکه "سی ان ان "با بیان این که از تحرک مخالفان دولت احمدی ن‍ژاد بسیار خوشحالم ، گفت : آرزوی غرب ، پیروزی مخالفان احمدی نژاد در انتخابات آینده است. البته من می دانم که این یک رویاست.

[ بدون نام ] 4 خرداد 1388 ساعت 01:22 ب.ظ

چه ربطی داره که وزیر خارجه فلان کشور درباره ما چه نظری داره ...والا !!!!!!!!

سعیده نوری 6 خرداد 1388 ساعت 11:34 ق.ظ http://anthropology.blogsky.com

با سلام خدمت دوستان بیاین فضا را زیاد سیاسیش نکنیم همین در حدی که نظر خودمون را به عنوان دانشجو بگیم کافیه به نظر من هر کسی واسه اینکه توی انتخابات رای بیاره مجبور به گفتن این حرفهاست البته شاید هم که واقعا اکثریت دارن ارمانهای واقعی خودشونو میگن ولی چرا بعضی ارمانهای انسانها در حد معقول و منطقی خودش نیست نمیدونم اینو از خودشون بپرسیدمرسی

[ بدون نام ] 8 خرداد 1388 ساعت 12:45 ب.ظ

پس شما کلا از جهان و عالم سیاست به دور هستید میر حسین هم دنبال ارتباط با عزت با جهان است !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما چرا نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!۱

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد