درکوچه های فرهنگ

انسان شناسی

درکوچه های فرهنگ

انسان شناسی

تازه های کتاب

 «کتابفروشی» 


جلد دوم «کتابفروشی» به کوشش ایرج افشار در ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات خجسته منتشر شد. 
این کتاب، یادنمای پنجمین سال درگذشت بابک افشار (فرزند ایرج افشار) است و با همکاری عبدالحسین آذرنگ، علی دهباشی، سیدفرید قاسمی، نادرمطلبی کاشانی و رضا یکرنگیان آماده و منتشر شده است.  

 
این مجموعه، شامل سی و شش گفتار تازه نوشته شده، پنج نوشته از آنچه پیشینیان در زمینه کتابفروشی با یادگار گذاشته‌اند و همچنین چند مدرک سیاقی است.
آقای افشار در مقدمه می‌نویسد: «انتشار این دو جلد نشان می‌دهد که تاریخ کتابفروشی، مقوله‌ای اساسی از تاریخ فرهنگ کشور ماست. زیرا صنف کتابفروش در طول زمان، واسطه انتقال کتاب‌ها از کرانی به کرانی بوده و هماره حافظ و ناقل کتاب‌هایی شده‌اند که با مرگ و میر دانشمندان و دگرگونی‌های کتابخانه‌ها احتمال نابودی آنها بسیار می‌بوده است.»


کتابفروشی از پیشه‌هایی است که گروهی از معاریف فرهنگی و حتی سیاسی ایران، چه در روزگار جوانی و چه در روزهای سختی یا دور شدن از فعالیت‌های دیگر بدان پرداخته‌اند. در این کتاب، به تعدادی از این این کتابفروشی‌ها به عنوان پاتوق‌های روشنفکری پرداخته شده است.
«فهرست‌های ناشران کتابفروش» نوشته سیدفرید قاسمی، «مشهد و کتابفروشی‌های پنجاه سال پیش» از دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی، «کتابفروش‌های قزوین» از دکتر سیمحمد دبیرسیاقی، «کتابفروشی‌های ارمنیان» نوشته آندرانیک هویان، «فروش کتاب‌های خارجی در مرکز نشر دانشگاهی» از علی محمد روحبخشان و ۳۰ مقاله دیگر در بخش نخست این کتاب به چاپ رسیده است.
 

«حدیث کتابفروشان»از سیدابوالقاسم انجوی شیرازی، «حدیثی دیگر از کتابفروشان قدیم» نوشته دکتر هوشنگ ساعدلو، «کتابخانه‌ها، قرائت خانه‌ها، کتابفروشی‌ها و مطابع مشهد» از مهدی سیدی و «خرید و فروخت و سیر و سفر نسخه‌های خطی در گذشته» از ایرج افشار از نوشته‌های بازچاپ شده مرتبط در این مجموعه هستند. 


قیمت این کتاب، ۲۲۰۰ تومان است. 

 

 

به نقل از رادیو زمانه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد