درکوچه های فرهنگ

انسان شناسی

درکوچه های فرهنگ

انسان شناسی

مصوبه افزایش سهم ارث زنان اجرایی شد

 مصوبه افزایش سهم ارث زنان اجرایی شد

 

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران مصوبه افزایش سهم ارث زنان را ابلاغ کرد.
این مصوبه در حالی از سوی آقای احمدی‌نژاد ابلاغ می‌شود که شورای نگهبان قانون اساسی درباره آن سکوت اختیار کرده است.
براساس قانون، مصوبات مجلس باید به تائید شورای نگهبان برسد، اما این شورا تاکنون درباره این مصوبه اظهارنظری نکرده است.
این مصوبه تصریح می‌کند که «زوج از تمام اموال زوجه ارث می‌برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد.»
پیش‌تر در مجلس ششم طرحی به تصویب رسیده بود که زنان می‌توانستند از همه اموال شوهر ارث ببرند، اما در سال ۸۳ این طرح توسط شورای نگهبان رد شد.
این مصوبه در حالی از سوی آقای احمدی‌نژاد ابلاغ می‌شود که شورای نگهبان قانون اساسی درباره آن سکوت اختیار کرده است... 

 

به نقل از رادیوزمانه

در مجلس هفتم (طی سال‌های ۸۴ و ۸۵) پیگیری‌هایی صورت گرفت که با فتوای آیت‌الله علی خامنه‌ای، مقرر شد زنان نه تنها از بنا و اشجار بلکه از زمین هم ارث ببرند.
مصوبه نمایندگان مجلس و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری در راستای موافقت آقای خامنه‌ای با این تغییرات در قوانین مدنی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
پیش‌تر طبق قانون مدنی ایران، زن فقط به میزان یک‌هشتم از اموال شوهر، آن هم از بنا و ساختمان ارث می‌برد و این مورد حتی شامل زمین هم نمی‌شد.
بسیاری از زنانی که در شهرهای شمالی و روستاهای کشور سال‌های زیادی را همراه شوهران‌شان روی زمین‌ کار می‌کنند، به این قانون اعتراض داشتند.

نظرات 1 + ارسال نظر
اشنا 19 اردیبهشت 1388 ساعت 09:06 ق.ظ

به نظر توزیع ارث در شرایط کنونی ناعادلانه است ولی وقتی در موضوع می اندیشم به نفع ما زنهاست چون دو.سوم به مردان تعلق میگیردبا مسئولیت ویک .سوم به زنان بدون مسئولیت در واقع زنان دو.سوم مصرف میکنند ولی مردانیک.سوم در واقع اینکه مسلمانان انجام میدهند با انچه اسلام میگوید منطبق نیست واگر قرار بر تغییر باشد رفتار بایدتغییر کند نه دستور اسلام لطفا بیشتر فکر کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد